FAQ

Često postavljana pitanja o chip tuningu

Saznajte više o chip tuningu i o tehnologiji općenito.

DSC01496
Da li je to štetno za motor?
U pravilu nije. Ukoliko tuneri znaju što rade, te imaju dovoljno iskustva, znanja i vještine, onda će nova mapa biti u sigurnosnim granicama mogućnosti motora. Jedan je uvjet UVIJEK najvažniji: motor i svi agregati moraju biti 100% ispravni. Isto tako, vrlo je važno napomenuti da vlasnik vozila mora brinuti o održavanju motora i vitalnih dijelova istog, te poslušati savjet chiptunera ukoliko uoči potencijalne probleme ili kvarove. Naš posao je da napravimo kvalitetnu i sigurnu tuning mapu, koja će pouzdano i svrhovito raditi kod 100% ispravnog automobila. Ukoliko to nije slučaj, i ukoliko se ustanovi da je problem u automobilu, chiptuner ne može snositi odgovornost radi toga.
Da li se na servisu vidi da je mapa promijenjena?
U pravilu ne. Servisni dijagnostički uredjaji nisu namijenjeni tome da otkrivaju sadržaj mape unutar ECUa. Njihova namjena je dijagnosticiranje grešaka rada motora, mjenjača, te ostalih dijelova automobila, te njihovo brisanje, kao i razne adaptacije modula unutar automobila. U iznimnim slučajevima dijagnostički uredjaji, ukoliko je operater osposbljen za to, mogu mjeriti odredjene parametre rada motora u vožnji (okr. moment, tlak turbine, stupanj paljenja itd) te na temelju toga procijeniti da li je to u okvirima tvorničkih vrijednosti, no i tada ne mogu sa sigurnošću tvrditi da je mapa promijenjena, jer to jednostavno ne mogu vidjeti.
Da li se na automobilu vide ikakvi fizički tragovi tuninga?
Za sve automobile od 2000g. do danas NE. Ali za starije od toga, ovisi o generaciji ECUa koji koristi Vaše vozilo. Kroz povijest razlikujemo nekoliko generacija ECUa. Nekada se ECU trebao otvarati i fizički promijeniti 1 ili 2 eproma sa mapama. Danas se to više ne radi, jer novije generacije ECUa omogućavaju flashiranje eproma ili buffera preko OBD2 konektora. Kod nekih novijih automobila taj postupak i dalje nije moguć, no podacima se pristupa preko BDM konektora unutar ECU, te se na taj način efikasno mijenja mapa. Takvim postupkom se isto ne ostavljaju fizički tragovi koji bi bili vidljivi servisima. Jedino što se vidi je naš tzv. APS box, koji se instalira na vozila na kojima nije moguće flashati ECU.
Što je APS box?
APS box je ”vanjski chip”. Radi se o malenoj kutijici koja se može smjestiti unutar motornog prostora ili pak u kabinu vozila, a koja se spaja na instalaciju motora, te je unaprijed programirana za Vaše vozilo i na taj način povećava snagu motora. Prednost našeg APS boxa u odnosu na konkurentne proizvode je u tome što se isti može koristiti na više različitih vozila, ukoliko ga želite izvaditi iz automobila iz raznih razloga (prodaja, kvar, udes itd…) s time što je APS tada potrebno reprogramirati. Dakle, APS je flashabilan, te se isti može koristiti i na dizelskim i na benzinskim motorima.
Dynowheels, ili valjci za mjerenje snage…?
Dynowheels je alat koji se koristi kod tuniranja motora. Pomoću specijalnih valjaka i kompleksne mehanike i elektronike, mjeri snagu automobila na kotačima, te matematičkim proračunima izračunava snagu na radilici (prema DIN normama koje poštuju proizvodjači automobila). Svakako je koristan, te tuner pomoću njega vidi smjer u kojem ide. Dynowheels svakako imaju svoje prednosti, ali i mane. No, za tuniranje potpuno serijskih automobila, dakle onih na kojima nisu mijenjani sustav ubrizgavanja goriva, turbo punjač, bregaste osovine i ostalo, općenito nije otvaran motor, a izmijenjen auspuh i usis ne spadaju u tu kategoriju, dynowheels nisu potrebni kao alat. Zašto? Iz razloga što je mapa za serijski automobil poznata materija, te je dovoljno da je samo jedan automobil za istim motorom napravljen na ”valjcima” (a to se najčešće dogodi kod proizvodjaća alata za tuniranje, neposredno nakon izlaska odredjenog modela na tržište), da bi parametri tuniranja bili poznati i dostupni tunerima koji imaju mogućnost dijeljenja informacija sa proizvodjaćem alata. Mana dynowheelsa u takvim situacijama je dodatna cijena koštanja korištenja valjaka, zatim dodatno opterećenje motora, jer su uvjeti ”na valjcima” puno gori, tj. štetniji za motor nego uvjeti ”na cesti”, te isti osjetno više ”trpi” razna opterećenja, a prisutna je i povećana potrošnja guma, te potrošnja goriva itd. No kod zahtjevnijih prerada, koje obuhvaćaju opsežne promjene na motoru automobila, dynowheels je poželjan i obvezan alat. Ali, i nakon dynowheels mjerenja, fine tuning se obavlja ”na cesti” u realnim uvjetima za vozilo. Dakle, dynowheels za serijske automobile nije potreban, ali za projekt automobile je potreban.

Napomena: svaka snaga izmjerena na dynowheels se odnosi bazno na snagu na kotačima. Izražena snaga na radilici dobiva se matematičkim putem i tu često zna biti kamen smutnje. Nisu isti gubici u prijenosu za sva vozila, s obzirom na tip mjenjača, vrstu pogona, te ostale razne uvjete, od temperature i tlaka zraka, vlage, vrste ulja u mjenjaču, napumpanosti guma, otporu valjaka itd. Tako da za 100% točnu snagu na radilici se primjenjuje metoda motorne kočnice, koja znači da se motor mora izvaditi iz automobila, osloboditi svih agregata te mjeriti snaga direktno na radilici.

Zašto proizvodjači sami ne povećaju snagu motora?
Zbog raznih razloga. Svaki motor napravljen je s izvjesnom dozom rezerve. Radi se o tome da proizvodjač prodaje taj automobil na raznim tržištima širom svijeta. Zbog različitih klimatskih uvjeta (porastom nadmorske visine pada tlak, te je zrak rjeđi i siromašniji kisikom, te pada i snaga automobila, zatim pustinjski uvjeti sa puno restriktivnijim filterima zraka), različitih kvaliteta goriva, različitih poreznih ograničenja (snaga vozila u kW), servisnim intervalima ovisno o nabrojanome itd… Proizvodjači vode brigu prvenstveno o zakonskim ograničenjima u vidu EURO normi radi ispušnih plinova te snazi motora radi više ili niže porezne skupine, pa svaki motor doslovno prigušuju prije izlaska na tržište. Mi tu rezervu iskorištavamo na najbolji i najsigurniji mogući način. S druge strane, svakako je prisutna i činjenica da je ova grana auto industrije prilično ekspandirala u posljednjih 20-tak godina u svijetu te da i tuning industrija mora postojati.
Da li je potrebno mijenjati kočnice i ostalo?
U pravilu nije. Povećanje snage od 20-40% ne iziskuje posebne prerade kočnica, ovjesa ili mjenjača, no sve ovisi o načinu tj. stilu vožnje. Svaki proizvodjač ugradjuje komponente koje moraju biti predimenzionirane, tj. moraju trpiti veću težinu vozila, s obzirom na maksimalnu dopuštenu nosivost vozila. Povećanjem težine produžuje se zaustavni put, a analogno tome povećanjem brzine od jedne točke do druge, dešava se isto. Dakle, serijske kočnice moraju moći sigurno zaustaviti automobil.
Automobil je opremljen automatskim mjenjačem…?
Nije važno. Postoji više vrsta automatskih mjenjača, i svaki se može prilagoditi novim parametrima rada motora. U slučaju potrebe možemo reprogramirati i rad mjenjača, ali u 99% slučajeva nema potrebe za time.
Da li će automobil više dimiti (turbo diesel)?
Ovisno od generacije motora, a prvenstveno o stanju samog motora. Naime, starije generacije motora podložnije su pojavi dima iz ispuha, ukoliko su brizgaljke potrošenije, ukoliko je već od ranije prisutna začadjenost ispušnih ventila, potrošenost rotacione pumpe za ubrizgavanje goriva kao i samog turbo punjača. Razlog tome je nekvaliteta goriva, neredovita izmjena motornog ulja i dotrajalost dijelova motora. Novija generacija motora opremljena je FAP ili DPF filterima čestica koji u pravilu onemogućavaju pojavu dima iz ispuha.
Auto mi nakon ”chipiranja” ide bolje, ali slabije od očekivanog…
Nekoliko je mogućih razloga. Prvi je tzv. adaptacija, gdje se kod novije generacija ECUa mora dogoditi adaptacija ECUa na nove vrijednosti. Taj proces traje od 300-500km, ovisno o kvaliteti goriva i načinu vožnje. Adaptacija je potrebna iz razloga, jer kod OBD2 flashanja ECU mora nakon odredjenog ciklusa očitavanja novih vrijednosti, iste primjeniti kao konstantu. Nakon tog procesa, auto će ići prema očekivanjima. Ponekada se dogodi da automobili imaju problema sa senzorima za MAF, MAP, N75 (solenoid wastegate ventila), EGR itd, pa čišćenje ili izmjena tih dijelova rezultiraju pravilnim i očekivanim performansama. Zato još jednom napominjemo da automobil prilikom dolaska na tuning mora biti 100% ispravan. Često se dogadja da niti sam vlasnik nije svjestan činjenice da mu automobil nije 100% ispravan, jer ne ”gori” check engine na instrument tabli. Na žalost, mnogi dijagnostički uredjaji ne mogu prepoznati djelomičnu neispravnost odredjenih senzora a koji su nužni za 100% ispravan rad motora sa tuning mapom. Tek izmjenom tih senzora ili njihvom čišćenjem (ukoliko je moguće) dolazimo do očekivanog rezultata. Za benzinske motore savjetujemo upotrebu 98 ili 100 oktanskog goriva za najbolje rezultate. Kod dizelskog goriva, onog koje ima najveći cetanski broj.
Da li imam garanciju na ”chipiranje”?
Naravno, mi na svoj proizvod dajemo garanciju od 3 do 5 godina. U tom periodu garantiramo da će naš proizvod besprijekorno funkcionirati. Kako je riječ o softveru, koji mora biti nepromjenjiva konstanta unutar ECUa (osim nekih podataka koje ECU zapisuje sam, ali se ne odnose na parametre rada motora), slobodno možemo dati i doživotnu garanciju, jer se softver ne može pokvariti. No, općenitu garanciju na automobil mi ne dajemo, jer mi automobil nismo proizveli, niti ga održavamo, niti imamo uvida u Vaš način vožnje.

Napomena: serijski turbo motori, bilo benzinski, bilo dizelski, po svojoj konstrukciji nisu namjenjeni za vožnju pod maksimalnim opterećenjem, poglavito ne na auto cestama. Naime, turbo punjač se u svojem radu jako zagrijava, vrti se na 100-150 tis okretaja, te razvija temperature od 800 pa i više st. celzijusa. Sva ta termička energija, prenosi se preko ispušne grane na glavu motora, kao i na sam motor i ostale dijelove motora, pa isti u takvim uvjetima dodatno trpe. Zamor materijala i mogući kvar na turbo punjaču je u takvim uvjetima vožnje realan. To se prvenstveno ne odnosi na tunirane automobile, već i na serijske. Zato je savjet da se turbo motori ne tjeraju maksimalnom brzinom dulje od 3-5 minuta, te nakon svake vožnje pod povećanim opterećenjem ostave da odrade na leru oko 3-5 minuta, radi izjednačavanja temp. ulja u motoru i turbo punjaču. Kratkotrajno opterećenje u npr. gradskoj vožnji (od semafora do semafora) nije štetno za motor koliko besprekidna vožnja autocestom na maksimalnom opterećenju. U kratkotrajnom opterećenju, kod pretjecanja ili u gradu, turbo punjač se sa svakim puštanjem gasa rasterećuje, te ne trpi tolike temperature na dulje vrijeme.

Da li originalna mapa (software) ostaje pohranjena?
Naravno, to je jedno od osnovnih pravila struke. Svaki automobil se radi na način, da se originalna mapa pročita iz ECUa, te se zatim ista arhivira na 3 različita mjesta (sigurnosti radi), pa je na taj način uvijek dostupna za eventualno vraćanje nazad u ECU iz raznih potreba. Zatim se na originalnoj mapi radi tuning mapa. Znači, svako se vozilo remapira individualno, s obzirom na opće stanje vozila, broj prijeđenih kilometara, stanje mjenjača, posebne namjene (cestovna vožnja, utrke, endurance, vuča tereta itd…) te se mapa ne kopira sa jednog automobila na drugi (u slučaju istog modela vozila). Vaše vozilo biti će remapirano prema svim pravilima struke, na bazi originalne mape pročitane iz Vašeg automobila, a ne sa generičkom mapom.